23 November 2016

Sverige

Varenda gång jag landsstiger i Stockholm med Viking, groggig inte efter en vild båtnatt i karaoken utan efter att ha sovit en ryckig natt på brits, drabbas jag av bamseförundran (ofta ångestblandad). Detta märkliga land alltså. Bekant, ändå int. Nu regnar det igen. Klockan är 06:30. Cyklister viner förbi, nån jobbare, ett pärlband med bilar, på Fotografiskas vägg marknadsförs kommersjox. Jag går till slussen & hoppar på tunnelbanan, där jag lyssnar på en proper svensk dam som talar med en annan dam som har finska som modersmål. Finska damen böjer sig långt fram mot den propra, viskar nåt i hennes öra. Den andra svarar med rösten på maxvolym. Finska damen böjer sig fram, viskar teatraliskt igen. Där sitter jag de här dagarna på tunnelbanan, lyssnar och lyssnar och lyssnar på folk. Språklig verfremdungseffekt: ett språk som talas, är det där liksom mitt språk också? Nån sorts overklighetskänsla som jag inte riktigt vet hur den anmäler sig, men det gör den, varje gång. Hör slipad stockholmska som alltid påminner mig om min upplevelse av New York, det där ena sättet som vita ungdomar talade engelska, med en viss rytm, satsmelodi. Senare på dagen, när jag och min syster hänger i en biograf för att gå på filmfestivalfilm hör vi en gubbe som högljutt deklamerar nåt på norrländska. Liksom ok att jag känner rikssvenskar, men det är ändå nåt med att komma till Sverige, eller egentligen sthlm, att omringas av tevesvenska.

Vi är där för att se Pascal, kända för sina röjspelningar. Kliver in i en dragig lokal vid Medborgarplatsen. Bandet sitter uppradade vid ett försäljningsbord, där de säljer diverse. Skulle inte ha känt igen dem om inte någon viskat i mitt öra. Raden ser ordentligt plågade ut. Sitta där och kränga. På spelningsstället serveras det mat. Dinner+show. Får känslan av att vi kanske ska se Robert Wells istället när jag blickar ut över folk som myser vid sin middag. Vi (delar samma olat) är in i norden tidiga, och får lov att hänga på det där urtrista stället timma ut och timme in. Det hjälper inte ens att dricka öl. Monotonin bryts av att vi blir intervjuade av en lite äldre gentleman som glatt påpekar att han är en lite äldre gentleman. Och faktiskt, gråa hår spretar lite överallt där på spelningsstället. Under spelningen står folk som pinnar och observerar stuff. Bandet mullrar sitt, sen är det slut. På tunnelbanan skiftar staden plötsligt karkaktär: en kille hittar plötsligt sina kompisar på tåget. Från att ha slötittat i mobilen reder han nu vitt och brett ut sin kväll och deras kväll. Det ger småstadskänsla, bussen i Bollnäs typ. Jag blir glad fastän jag nästan håller på att somna på mitt säte. Tidigare ar det mörkaste hat som präglat mina stockholmsvistelser. Nu har jag blivit gammal och medgörlig och hittar småsaker som går att leva med, som ett morgonöppet fik vid ABF-huset och en bar där stämningen är - tro det om ni vill - snäll.

1 comment:

ponks said...

iGENKÄNNINGSFAKTOR max. (Ursäkta caps-lock.) Bra jämförelse med stockholmskan och vita mänskors sätt att tala där. Och det där med äldre gentleman som påpekar att han är en äldreman - också så svenskt på nåt sätt. Man är medveten, man vet vem man är och i vilket sammanhang. SKoj!